Voorkennis activeren

Wat is het?
Voorkennis is de kennis die leerlingen al bezitten over het onder werp dat je gaat onderwijzen. Dit kan kennis zijn die ze meebrengen vanuit hun thuissituatie, zoals levenservaringen. Deze kennis verschilt per leerling. Daarnaast bezitten leerlingen kennis uit voorgaande lessen die verband houdt met dit onderwerp. Deze is doorgaans bij alle leerlingen gelijk. Het activeren van voorkennis betekent dat je leerlingen laat terugdenken aan deze kennis. Ze moeten hiervoor in hun geheugen zoeken en graven. Als de aanwezige voorkennis is opgehaald, koppel je hieraan de nieuwe leerstof die je gaat onderwijzen.
Waarom is het belangrijk?
Er wordt sneller, beter en meer geleerd als nieuwe leerstof wordt verbonden met reeds aanwezige kennis in het langetermijngeheugen. Nieuwe kennis wordt beter onthouden als deze wordt vast gemaakt aan het bestaande mentale model. Ook is deze betekenisvoller, want de leerling ziet hoe de nieuwe kennis samenhangt met wat hij al weet. Leerlingen met veel voorkennis nemen nieuwe leerstof sneller op, onthouden deze beter en kunnen deze beter toepassen in nieuwe situaties.