Begeleide inoefening

Wat is het?
De begeleide inoefening is een lesfase waarin de leerlingen on der jouw toeziend oog oefenen met de leerstof. Ze krijgen hierbij steeds meer verantwoordelijkheid toebedeeld, naarmate ze laten zien de concepten en vaardigheden voldoende onder de knie te hebben. Dat betekent dat ze eerst samen met jou oefenen (wij doen het samen) en daarna met een klasgenoot (jullie doen het samen). De begeleide inoefening wordt voorafgegaan door instructie (ik doe het voor) en opgevolgd door de kleine lesafsluiting (jij doet het zelf). Bij het onderwijzen van procedurele kennis is de volgorde ik-wij-jullie-jij, maar bij feitenkennis gebruik je deze door elkaar.
Waarom is het belangrijk?
De lesfase van begeleide inoefening heeft als belangrijkste doel om de leerstof goed in te oefenen. Doordat jij er als docent nauw bij betrokken bent, krijgen leerlingen directe feedback op hun werk en antwoorden. De begeleide inoefening vormt de brug tus sen de instructie en de zelfstandige verwerking, en helpt leerlingen veilig naar de overkant. Hiermee voorkom je dat fouten inslijpen en kun je de les goed afstemmen op de mate van beheersing van de leerstof door de leerlingen.