Verlengde instructie

Wat is het?

De verlengde instructie is een lesfase waaraan leerlingen deel nemen die meer tijd, oefening en ondersteuning nodig hebben om het lesdoel te behalen. Je geeft deze verlengde instructie aan een kleine groep leerlingen terwijl de rest van de klas zelfstandig werkt aan opdrachten die aansluiten op het lesdoel. De groep is wisselend van samenstelling en deze wordt bepaald op basis van controle van begrip tijdens de instructie en begeleide inoefening, maar vooral op basis van de opdrachten die worden gegeven tijdens de kleine lesafsluiting. Leerlingen die hier laten zien de leer stof nog niet goed te beheersen, worden uitgenodigd voor de verlengde instructie.

Waarom is het belangrijk?

Docenten met hoge verwachtingen zorgen ervoor dat alle leerlingen telkens de lesdoelen behalen. Op deze manier kunnen leerlingen een ononderbroken leerproces doorlopen en succeservaringen opdoen die hun zelfvertrouwen vergroten. Een gezamenlijke kennisbasis maakt het mogelijk om de klas bij elkaar te houden, zodat je klassikale instructie kunt blijven geven en niet voor de onmogelijke opdracht komt te staan om iedere leerling instructie op zijn of haar eigen niveau te moeten geven. Met de verlengde instructie realiseer je deze kennisbasis.

Lees hier meer over het omgaan met verschillen binnen het EDI-lesmodel.