Kleine lesafsluiting

Wat is het?
De kleine lesafsluiting is een opvallende lesfase, omdat deze zich niet bevindt aan het eind van de les zoals je misschien zou verwachten, maar aan het eind van de begeleide inoefening. Voordat de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, controleer je of ze het lesdoel in voldoende mate beheersen. Dit doe je met vragen over het concept en de vaardigheid. De leerlingen mogen niet meer overleggen en moeten zelfstandig deze vragen beantwoorden, zodat je zeker weet dat ze het nu ook echt zelf kunnen.
Waarom is het belangrijk?
Je wilt dat de leerlingen de stof voldoende beheersen voordat ze zelfstandig gaan werken. Anders is de kans groot dat ze niet goed weten wat ze moeten doen. De leertijd wordt dan niet effectief gebruikt. In het slechtste geval worden er fouten ingeslepen en krijgt de motivatie van de leerlingen een knauw. In het EDI-lesmodel controleer je daarom of ze de leerstof beheer sen, voordat de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan en niet pas tijdens het nakijken van opdrachten of beoordelen van toet sen. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg.