Lesdoel

Wat is het?
Het lesdoel omschrijft kraakhelder wat er geleerd wordt in een les. Een goed lesdoel bevat een concept en een vaardigheid, waarbij je tijdens het voorbereiden van je les instructie ontwerpt en werkvormen kiest. Tijdens de les controleer je in hoeverre de leerlingen het lesdoel beheersen en hierop stem je de instructie, de mate van ondersteuning en de feedback af.
In een EDI-les staat niet de methode centraal, maar het vakmanschap van de docent. De les gaat niet over het afmaken van werk, maar om het behalen van leerdoelen.
Je deelt het lesdoel met de leerlingen en laat ze het actief verwerken door het te laten lezen, opschrijven of door er vragen over te stellen: wat gaan we vandaag leren? Zet altijd een voorbeeld onder het lesdoel om het betekenisvol te maken en alvast kort enkele begrippen uit te kunnen leggen.
Waarom is het belangrijk?
Een lesdoel vormt het fundament van een EDI-les en zorgt ervoor dat een les geen bezigheid is, maar dat er doelgericht onderwezen en geleerd wordt. Het lesdoel voorkomt dat je afdwaalt tijdens je les of te veel nieuwe leerstof in één keer onderwijst. Door het lesdoel te delen met de leerlingen, vergroot je hun betrokkenheid. Een systematisch opgebouwde serie specifieke lesdoelen leidt naar brede einddoelen.