Controleren van begrip

Wat is het?

Het controleren van begrip is een techniek waarmee je zicht krijgt op het leren van de klas als geheel en van individuele leerlingen. Dit doe je door veel vragen te stellen over wat je hebt onderwezen en willekeurige beurten te geven. Door antwoorden op wisbordjes te laten noteren en deze te laten opsteken, zie je in één oogopslag de antwoorden van de gehele klas en welke leerlingen het wel en welke het niet snappen. Gebruik hiervoor wisbordjes waarvan je de inhoud kunt wisselen, zodat je bijvoorbeeld hokjes, lijntjes of een klok in het hoesje kunt laten steken.

Waarom is het belangrijk?

Het controleren van begrip zorgt ervoor dat je de vinger aan de pols houdt tijdens het lesgeven. Door te checken hoe de leerlingen zich verhouden tot het lesdoel, kun je betere keuzes maken voor het vervolg van je les: moet je meer of juist minder voorbeelden uitwerken, moet je meer sturend zijn of de leerlingen juist meer verantwoordelijkheid geven, welke feedback geef je? Daarnaast maakt het controleren van begrip je les in hoge mate interactief en responsief. De leerlingen worden geactiveerd en jij als docent wordt geïnformeerd.