Zelfstandige verwerking
16797
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16797,bridge-core-3.1.7,qi-blocks-1.3.3,qodef-gutenberg--no-touch,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-smooth-scroll-enabled,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.8.3,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0,vc_responsive
 

ZELFSTANDIGE VERWERKING

Oefenen met opdrachten bij het lesdoel
Figuur 12.0 - Zelfstandige verwerking-1
  • De zelfstandige verwerking bevat geen onbekende of nieuwe leerstof. Naast de voorbeelden die aansluiten op het lesdoel worden er ook opdrachten gemaakt die eerder aangeboden lesdoelen herhalen.
  • Oefenen heeft geen zin als je niet weet hoe je het moet aanpakken. Eerst moeten ze het snappen en dan pas mogen ze gaan verwerken.
  • Leerlingen leren wanneer wij hen onderwijzen. De zelfstandige verwerking heeft als doel om het te onthouden, niet om te leren.
  • De zelfstandige verwerking moet in lijn zijn met het lesdoel en de instructie, zodat de les een logische opbouw kent die de leerlingen langzaam naar beheersing en zelfstandigheid leidt.
  • Zorg dat regels helder zijn en procedures goed zijn ingeslepen. Op deze manier ontstaat er een rustige en taakgerichte werksfeer in de klas waarin leerlingen geconcentreerd aan de opdrachten kunnen werken.

BESTEL NU JOUW BOEK

Meer dan 40.000 leerkrachten gingen je voor en hebben dit boek gelezen! EDI geeft je tips en technieken om een goede les te geven. Een standaardwerk voor het onderwijs en warm aanbevolen door leerkrachten en wetenschappers.

Expliciete Directe Instructie 2.0