Het boek
Directe Instructie

Nieuwsbriefleren.be

Dit boek heeft de eerder zeldzame kwaliteit om theorie en praktijk op een onnavolgbare manier met elkaar te verenigen. Een uitzonderlijk werk dat zowel de leerkracht als een goede didactiek in hun waarde herstelt. Nu al hét onderwijsboek van het jaar!
Lees verder . . .

 

 

Tijdschrift voor Remedial Teaching

“Dit boek zouden alle leerkrachten en remedial teachers moeten lezen!” riep ik tegen mijn directeur toen ik Expliciete Directe Instructie (EDI) uit had. Als remedial teacher moet je immers ook zorgen voor een goede les en veel remedial teachers op scholen werken bovendien steeds meer met groepjes leerlingen.

Lees verder . . .

 

 

Onderwijsblad Algemene Onderwijsbond

Lesgeven is eigenlijk heel simpel. Je legt de stof uit, laat de kinderen ermee oefenen en daarna controleer je of ze het begrepen hebben. Dat deze open deuren geen vanzelfsprekendheid zijn in de klas, bewijst het succes van Expliciete Directe Instructie (EDI). Auteur Marcel Schmeier: “De les hoeft niet opgeleukt te worden. Iets moeilijks kunnen - dat vinden kinderen leuk.”

Lees verder . . .

 

 

Beter Onderwijs Nederland

Instrueren, uitleggen, voordoen, doceren, overdragen, presenteren, demonstreren, corrigeren, aanwijzingen geven, feedback geven en overhoren. Al deze activiteiten hebben in het verleden hun waarde bewezen, maar zijn door allerlei dwaalopvattingen op de achtergrond geraakt. Schmeier maakt ze weer springlevend en, door de vele lesvoorbeelden, uiterst actueel. Het lijken open deuren, maar de lesstructuur van Marcel Schmeier herbergt een geraffineerde opbouw die aanstekelijk werkt op iedereen die voor de klas staat.

Lees verder . . .

 

 

Linda Willemsen, www.klasvanjuflinda.nl

Ik heb dit boek in verschillende delen gelezen en elke keer ging ik anders naar mijn lessen kijken. Na elk hoofdstuk kun je al in de praktijk het verschil maken en dat was voor mij een reden om het boek snel uit te lezen. Ik dacht dat ik al goede lessen gaf, maar door het EDI-model te gebruiken zijn mijn lessen nog sterker geworden.

Lees verder . .  .

 

 

Interview met www.jufsanne.com

“Dit boek gaat niet over vage nieuwe onderwijsconcepten die je vertellen dat je het helemaal anders moet gaan doen. Dit boek sluit aan op wat de meeste leerkrachten al doen: de leerstof duidelijk uitleggen, samen inoefenen en daarna zelfstandig laten verwerken.”

Lees verder . . .

 

 

Janneke van Kammen, www.jufjanneke.nl

(...) is dit boek een must om te lezen voor elke leerkracht of aankomende leerkracht! Als iedereen zo lesgeeft, voel je dat je er als leerkracht weer toe doet en geniet je van de betrokkenheid van je leerlingen. Daar ben ik van overtuigd! Marcel Schmeier; bedankt voor de geweldige verwerking van dit prachtige boek!

Lees verder . . .

 

 

Dr. Kees Vernooy, Emeritus lector HS Edith Stein, Effectief taal- en leesonderwijs

EDI biedt nieuwe leerstof in stappen aan en laat de leerlingen in voldoende mate oefenen om tot beheersing te komen. Het zal duidelijk zijn dat in het kader van passend onderwijs deze aanpak eigenlijk een must is.
 

 

Prof. dr. Anna Bosman

Hoogleraar Raboud Universiteit, Dynamiek van leren en ontwikkeling

 

 

 


 

 


 


 


 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2015 directeinstructie.nl