Begeleide inoefening
Directe Instructie

Tijdens de les verschuift de verantwoordelijkheid van de leerkracht naar de leerlingen: ‘Ik doe het voor, wij doen het samen, jij doet het zelf.’ De fase van begeleide inoefening is de fase van ‘wij doen het samen’ en vormt de brug tussen de lesfasen van instructie en zelfstandige verwerking.
 



Gedurende de fase van begeleide inoefening laat je de leerlingen steeds meer los en geef je hun steeds meer vrijheid en verantwoordelijkheid om de stappen zelfstandig toe te passen. Aan het eind van de begeleide inoefening zijn de leerlingen in staat om foutloos en zelfstandig verder te werken.
 


Bron: Fisher & Frey, 2006.


Tijdens de begeleide inoefening controleer je of iedereen de leerstof begrijpt. Ook luister je naar de antwoorden van de leerlingen en geef je feedback op de aanpakstrategie. Er is in deze fase veel interactie tussen de leerkracht en de leerlingen en tussen de leerlingen onderling. Ook worden er veel voorbeelden uitgewerkt.

De begeleide inoefening wordt onderverdeeld in twee fasen. Tijdens de eerste fase werken de leerlingen samen met de leerkracht (wij doen het samen). De tweede fase biedt ruimte voor het samenwerken tussen leerlingen onderling (jullie doen het samen). De leerlingen werken in deze fase nooit alleen, maar altijd samen met de leerkracht of met een schoudermaatje.

De begeleide inoefening gaat vloeiend over in de volgende fase, namelijk de kleine lesafsluiting. Deze bevindt zich vóór de zelfstandige verwerking, omdat je zeker wilt weten dat alle leerlingen de leerstof begrijpen voordat je hen deze zelfstandig laat verwerken.
 

 

 

 

© 2015 directeinstructie.nl